Kilder, begreber og forkortelser

Det kan næppe undgås, at vi, der redigerer Signaturbogen 2.0, kommer til at bruge begreber og forkortelser, som ikke er kendt af alle. Dette gælder særligt henvisningerne på hver signaturside. På denne side, som kan nås fra alle andre sider, vil vi samle forklaringerne.

Forkortelse/begreb Forklaring
Bache Renal Bache: "Malere i Aalborg fra 1850", 1997.
Benezit E. Benezit: Dictionnaire des Peintres, Sculpteurs, Dessinateurs et Graveurs, Librairie Gründ, Paris 1976
BKF Billedkunstnernes Forbund
DKB Det Kongelige Bibliotek
Faber Ole Faber, Danske Kunstnersignaturer
Feddersen Berend Harke Feddersen, Schleswig-Holsteinisches Künstler-Lexikon, 1984.
Fynsk Kunst 1975 Fyns Amts Kunstudvalg: Fynsk Kunst 1975. Udstillingskatalog med CV af 140 kunstnere, udgivet 1976.
Jastrau Viggo Jastrau: Jastrau's Kunstner-Leksikon, Billedhuggere og Malere, 1935.
KE Kunstnernes Efterårsudstilling
Kunstindeks Danmark Kulturministeriets database over kunstværker på danske museer. Databasen har oftest thumbnails af kunstværkerne
Køie&Malmqvist Tove Køie og Ole Malmqvist (red.), Kunstnerleksikon, AOF's Forlag, København 1985.
KØS KØS, Museum for kunst i det offentlige rum
Munksgaard Svend P. Jørgensen (red.): Munksgaards Kunstnerleksikon, Munksgaards Forlag, 1962
Samleren Hans Werner (red.): Samlerens Kunstnerleksikon 1-2, Samlerens Forlag, 1932.
Slyngbom Henry Alfred Christian Slyngbom: Dansk Billedkunst. Biografisk Haandleksikon over Billedkunstens Udøvere gennem 400 Aar, 1947. Samt Dansk Kunstnerleksikon, 1988, reprotryk af førstnævnte.
Suenson Suen Suenson (red.): Haandbogen danske Malere, 1942. Suen Suenson og Erik Rasmussen (red.): Haandbogen danske Malere, 2. Udgave, 1944. Suen Suenson (red.): Haandbog over kendte danske Malere, 1953. Hvor intet andet er nævnt, gælder henvisningen til sidstnævnte.
Thieme&Becker Tysk-sproget internationalt kunstnerleksikon, se Den Store Danske (https://denstoredanske.lex.dk/Thieme-Becker)
Weilbach Weilbach, Dansk Kunstnerleksikon, som gennem tiden er udkommet i fire udgaver. Når intet andet er nævnt, henvises til 4. udgave, 1994-2000. Hvis en kunstner er optaget i Weilbach, vil der som hovedregel ikke være henvist til andre kunstnerleksika.
Vollmer Hans Vollmer: Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler des XX. Jahrhunderts, E.A. Seemann Verlag Leipzig.
Wolthers Kunstlex Anette Wolthers: Wolthers KunstlexTM, 2020 (https://anettewolthers.dk/wp-content/uploads/2020/05/pdf-Kunstlex-juni-2020-2.pdf)
Medmindre andet er angivet, er indholdet af denne side licenseret under Creative Commons Attribution-Share Alike 2.5 License.